Spiritismen lär oss att alla Andar, utan undantag, har skapats enkla, okunniga och med fri vilja. Dessa har försetts med alla anlag och förutsättningar för att utvecklas intellektuellt och moraliskt genom otaliga inkarnationer (fysiska existenser). Dessa olika existenser karakteriseras som prövning, soning eller mission beroende på Andens aktuella utvecklingsgrad. Denna utveckling grundar sig i en naturlag som såväl Andarna som andra skapelser i universum är underkastade. Av denna anledning är det av yttersta vikt att förstå denna lag och dess konsekvenser. Denna lag hanteras i kapitel åtta på del 3 av Andarnas Bok.
779. Hämtar människan ur sig själv kraften till framåtskridande, eller är framåtskridandet endast en produkt av undervisning?
“Människan utvecklar sig av sig själv helt naturligt. Men alla utvecklas inte samtidigt och på samma sätt. Det är alltså så att de mer avancerade hjälper de andra i deras framåtskridande genom den sociala kontakten.”
780. Åtföljer den moraliska utvecklingen alltid den intellektuella?
“Den moraliska utvecklingen är en konsekvens av den intellektuella, men den följer den inte alltid omedelbart.”
780a. Hur kan den intellektuella utvecklingen föra till den moraliska?
“Genom att lära människan förstå vad som är gott och ont. Då kan hon välja. Utvecklingen av den fria viljan följer utvecklingen av intelligensen och ökar ansvarigheten för handlingarna.”
Anden har i sin essens, sedan begynnelsen, anlaget för framskridandet då den är underkastad utvecklingens lag och är avsedd att uppnå fullkomligheten. Under de första inkarnationerna då Anden under sin “barndom” ännu inte utvecklat sin fria vilja drivs den av en inre kraft, liksom ett inre begär till förbättring som till en början är begränsad till den materiella existensen. I den takten som Anden långsamt skrider framåt börjar den utveckla sin fria vilja, bli både medveten om sin egen individualitet och om behovet av att avancera både intellektuellt och moraliskt. Detta leder till att den, genom användningen av sin fria vilja, kan fritt välja att arbeta mer eller mindre aktivt för att verkställa och påskynda denna utveckling. Anden är alltså fri att välja, därmed kan den om den så vill även stagnera i sin utveckling dock aldrig gå bakåt. Denna stagneringen är dock tidsbegränsad då det alltid kommer en tid där Anden inser sitt misstag och ber om olika medel för att fortsätta sin vandring mot fullkomning.
Utöver den materiella existensens villkor som stimulerar Anden att utveckla sin intelligens har den sociala kontakten med andra Andar (inkarnerade i samma värld) också ett stort inflyttande i denna utveckling både i ett moraliskt och intellektuellt perspektiv.
780b. Hur kan det komma sig att de mest upplysta folken ofta är de mest fördärvade?
“Den fullkomliga utvecklingen är målet, men folken, liksom individerna, uppnår denna bara steg för steg. Ända tills det moraliska sinnet blir utvecklat hos dem, kan de till och med använda sig av sin intelligens för att göra det onda. Moralen och intelligensen är två krafter som inte kommer i jämvikt förrän efter lång tid.”
Vi behöver inte titta så långt ifrån oss för att hitta otaliga exempel på det som Andarna beskriver angående intelligens och moral. Finns det inte individer på vår lilla planet som besitter en hög intellektuell förmåga, är hög utbildade, experter inom vissa områden och använder sin intelligens till det onda? Hos dessa är den moraliska utvecklingen av en lägre grad vilket gör att de saknar den moraliska jämvikten för att styra och påverka sina intelligenser i det godas riktning. Samtidigt finns det andra individer med en mycket lägre intellektuell förmåga, med låg eller nästan ingen utbildning, som uppvisar genom livet sådana höga moraliska egenskaper som vägleder dem i livet såsom en moralisk kompass till det goda.
783. Följer mänsklighetens utveckling alltid en progressiv och långsam rytm?
“Det försiggår en regelbunden och långsam utveckling, som beror på tingens inneboende kraft. Men när ett folk inte avancerar tillräckligt snabbt, uppväcker Gud det, en och annan gång, en fysisk eller moralisk omskakning som åstadkommer en förvandling.”
Människa kan inte för alltid förbli i okunnighet, eftersom hon ska uppnå det mål som utstakats av Försynen. Hon upplystes genom tingens inneboende kraft. De moraliska revolutionerna, liksom de sociala, infiltrerar sig så småningom i idéerna. De gror under århundranden, och sedan exploderar de plötsligt och kommer det förflutnas maskätna byggnad att störta samman, eftersom den inte längre befinner sig i harmoni med nya behov och önskemål. Människan ser ofta under sitt upprörda tillstånd endast den tillfälliga oordning och förvirring, som drabbar hennes materiella intressen. Men den som förmår lyfta sin tanke över de personliga problemen, måste beundra Försynens planer, vilka låter det goda uppstå ur det onda. Det är stormen och orkanen som renar atmosfären efter att ha piskat den.
(Kardecs kommentar)
784. Människan är ganska fördärvad. Förefaller det inte, som om hon gick bakåt i stället för framåt, åtminstone i moraliskt avseende?
“Nu misstar du dig. Observera noggrant helheten och du kommer att se att hon går framåt, eftersom hon bättre förstår vad som är ont och varje dag försöker reformera sina villfarelser. Det behövs ett övermått av det onda, för att man ska förstå nödvändigheten av det goda och av reformer.”
Det är uppenbart att vi, inkarnerade Andar på Jorden, har en tendens att betrakta saker och ting från vår livstids perspektiv, en mycket begränsad tid som omfattar en obetydlig bråkdel av mänsklighetens existens på Jorden. Dessutom tenderar vi att bedöma hur bra eller dåligt vissa yttre händelser och omvandlingar är baserade på våra jordiska och egoistiska intressen. Därav förstår man varför Kardec ställde frågan 784 till de högre Andarna. För att verkligen kunna bedöma och förstå vår verklighet måste vi lära oss att höja vår blick och betrakta saker och ting från ett mycket bredare och längre perspektiv som omfattar dels det andliga elementet och dels oändligheten.
785. Vilket är det största hindret för framåtskridandet?
“Högmodet och egoismen. Jag talar om det moraliska framåtskridandet, ty det intellektuella framåtskridandet pågar alltid. Det tycks till och med i början fördubbla aktiviteten hos lasterna, i det att det utvecklar ärelystnaden och kärleken till rikedomen, vilka i sin tur stimulerar människan till forskning som upplyser hennes Ande. På detta sätt hänger allt samman i den moraliska världen liksom i den fysiska, och ut själva det onda kan det goda födas. Men detta sakernas tillstånd varar bara en tid. Det förändras i den mån som människan förstår, att det bortom njutningen av de jordiska rikedomarna finns en lycka, som är oändligt mycket varaktigare.”
Det finns två slag av utveckling, vilka stödjer varandra ömsesidigt men likväl inte går parallellt, och det är den intellektuella och den moraliska utvecklingen. Hos de civiliserade folken får den förstnämnda i vårt århundrande all önskvärd uppmuntran och har nått en höjd som varit okänd till våra dagar. Det fattas att den senare ska komma på samma nivå, men trots allt, om man jämför med de sociala sederna för några århundranden sedan, måste man vara blind för att förneka framåtskridandet. Varför låter moralen lättare hindra sig på uppstigande väg än intelligens? Varför skulle det inte vara lika stor skillnad mellan nittionde och tjugofjärde århundrandet som mellan fjortonde och nittonde? Att tvivla på detta skulle vara att påstå att mänskligheten är på toppen av sin fulländning, vilket skulle vara orimligt, eller att den inte är i stånd till moralisk fullkomning, vilket motsägs av erfarenheten.
(Kardecs kommentar)
Egoismen och högmodet är direkt kopplade med människans världsåskådning och självbild. Genom att upplysa människorna bl.a. att vi är odödliga Andar tillfälligt inkarnerade i fysiska kroppar, reinkarnationsläran, den Andliga världens existens och meningen med livet tillför Spiritismen därmed ett oslagbart motgift mot egoismen och högmod som fortsätter att sprida sig både inom och utom oss själva. När Spiritismens budskap verkligen når fram till vårt förstånd och framför allt vårt hjärta uppväcker den i vårt inre de motsatta känslorna, nämligen ödmjukheten och barmhärtigheten.
Det är av stort intresse att komma ihåg att boken Andarnas Bok gavs ut år 1857. Redan då fanns det en pågående enorm våg av utveckling inom den intellektuella sfären, vilket Allan Kardec var väl bekant med då han var en mycket intellektuellt begåvad och högutbildad man. Däremot den moraliska utvecklingen avancerade inte alls i samma utsträckning även om, så som Kardec påpekar, dess frammarsch är obestridligt, om än i långsammare takt än den intellektuella. Under de drygt 150 år sedan boken gavs ut, kan man konstatera att den intellektuella utveckling varit av aldrig skådad proportioner. Den moraliska utvecklingen har dock varit mycket blygsammare. Men detta är på väg att ändras och spiritismen har en avgörande roll att spela i det.
798. Kommer spiritismen att bli en allmänt omfattad trosåskådning eller kommer den att förbli arvslotten för ett begränsat antal personer?
“Den kommer förvisso att bli en allmän personlig övertygelse och den kommer att markera en ny epok i mänsklighetens historia, ty den är sprungen ur naturen och tiden är kommen, då den bör ta plats bland de mänskliga lärdomarna. Den kommer emellertid att få utstå hårda strider, och ännu mer mot egennyttan än mot övertygelsen, ty man får inte hemlighålla att det finns folk som vill bekämpa den, en del av egen kärlek, andra av helt materiella orsaker. Men eftersom motsägarna för varje dag blir färre och färre, kommer de att bli tvungna att tänka som alla andra, för att inte göra sig löjliga”.
Idéerna förvandlas endast i det långa loppet, aldrig helt plötsligt. De försvagas generation efter generation och slutligen försvinner de lite i taget med dem som bekände sig till dem. Dessa ersätts av andra individer, fyllda av nya teorier, så som det sker med de politiska idéerna. Se på hedendomen! Det är säkert ingen i dag, som bekänner sig till den tidens religiösa idéer. Emellertid har den under många århundrande efter kristendomens ankomst lämnat spår, som endast den fullständiga förnyelsen av släktena kan utplåna. Det kommer att gå på samma sätt med spiritismen. Den gör stora framsteg, men det kommer ännu under två eller tre generationer att finnas en surdeg av klentrogenhet, som endast tiden kan skingra. I varje fall kommer den att vinna mark snabbare än kristendomen, eftersom det är kristendomen själv som bereder vägen för den och stödjer den. Kristendomen var tvungen att förstöra. Spiritismen behöver bara bygga upp.
(Kardecs kommentar)
799. På vilket sätt kan spiritismen bidra till utvecklingen?
“Genom att eliminera materialismen som är ett av samhällets blödande sår, lär den människorna vad som är det enda viktiga. Om det framtida livet inte är höljt i tvivel kommer människan bättre att förstå, att hon kan försäkra sin framtid genom nuet. Genom att göra slut på fördomarna beträffande sekter, kaster och färger, lär den människorna den stora solidaritet, i vilken alla är förenade som bröder.”
801. Varför har inte Andarna alltid undervisat det som undervisas i dag?
“Ni undervisar inte barnen det som ni undervisar de vuxna, och ni ger inte en nyfödd en näring , som han inte kan smälta. Varje sak vid sin tid. De har undervisat många saker, som människorna inte har förstått eller som de har förvrängt, men som de nu kan förstå. Genom sin undervisning, även om den var ofullständig, har de förberett marken för att ta emot den sådd som ska bära frukt i dag.”
802. När nu spiritismen markerar ett framsteg för mänskligheten, varför påskyndar inte Andarna detta framsteg genom manifestationer, så allmänna och så tydliga att även de mest klentrogna måste bli övertygade?
“Ni vill ha underverk. Gud sår dem med fulla händer inför era fötter, och ändå finns det människor som förnekar honom. Har Kristus själv övertygat sina samtida genom de underverk som han har utfört? Ser ni inte i dag människor förneka de mest uppenbara fakta, som sker inför deras ögon? Har ni inte sådana bland er, som säger att de inte skulle tro, även om de fick se? Nej, det är inte genom underverk som Gud vill dra människorna till sig. I sin godhet vill han låta dem få meriten att övertygas genom förnuftet.”
Mänsklighetens utveckling är ett faktum oavsett om man betraktar den utifrån ett moraliskt eller intellektuellt perspektiv. Att döma på dessa kontinuerliga och successiva gjorda framsteg kan man härleda att mänskligheten, driven av en osynlig kraft som härstammar från utvecklingens lag, följer framåtskridandets väg och att vi är långt ifrån att ha nått slutet på denna väg.
Reinkarnationsläran är en naturlig konsekvens av utvecklingens lag. Genom otaliga reinkarnationer utvecklas Andarna mot fullkomligheten samtidigt som de aktivt bidrar i mänsklighetens framåtskridande. Utan utvecklingens lag och som konsekvens reinkarnationsläran kan man inte förklara på ett logiskt och rationellt sätt många företeelser i vår historia och nuvarande tillstånd. Utvecklingens lag med sina oundvikliga konsekvenser så som Spiritismen lär oss både stämmer överens med Guds nödvändiga egenskaper och är ett bland många obestridliga uttrycken av dessa attribut, nämligen den oändliga rättvisa, kärlek och barmhärtighet.