Allt om Spiritism
Meny
Önskar du hellre titta på videon? Klicka här

Den tredje delen av boken Andarnas Bok benämndes som “moraliska lagar” av Allan Kardec. Som den enastående pedagog och lärare han var visste han betydelsen av att presentera fakta i rätt ordning, där varje nytt kapitel eller uppdelning av boken byggde på varandra som länkar i en kedja. Den första delen av boken handlar om de första orsakerna då dessa bildar själva grunden som hela den Spiritistiska doktrinens byggnad vilar på. Den andra delen handlar om den Andliga världen där det andliga elementet av Guds skapelse presenteras och utvecklas på ett logiskt och rationellt sätt. Den tredje delen handlar om, såsom vi tidigare nämnde,  moral och Guds lag. Denna del av boken förklarar, fördjupar och utvecklar vår förståelse om några av de viktigaste moraliska lagarna som råder i universum och som vi inkarnerade eller desinkarnerade Andar är underkastade. Spiritismen lägger en helt ny grund för mänsklighetens framåtskridande genom att uppenbara och utveckla dessa för oss. Dessa lagar, när de blir väl förstådda av människorna, kommer att utöva ett ojämförligt inflyttande i hur vi betraktar och lever vår existens på jorden samt hur vi förhåller oss till oss själva och våra medmänniskor. Moralen blir inte längre en subjektiv sak, där var och en får tycka och tolka som man vill, utan moralen blir presenterade som iakttagandet av en samling av lagar vars ursprung, liksom alla andra övriga naturlagar i universum, härstammar från samma källa, nämligen den yttersta intelligensen som vi må kalla Gud.  

614. Vad bör man förstå med den naturliga lagen?  

“Den naturliga lagen är Guds lag. Den är den enda rätta för människans lycka. Den anvisar henne vad hon bör göra och inte göra och hon är bara olycklig när hon frångår den.”  

615. Är Guds lag evig?  

“Den är evig och oföränderlig som Gud själv.”  

617. Vad omfattas av de gudomliga lagarna? Berör de något annat än de moraliska uppförandet?  

“Alla naturens lagar är gudomliga lagar, ty Gud är alltings upphov. Den lärde studerar lagar, den rättfärdige studerar själens lagar och praktiserar dem.”  


Observera att de högre Andarna är väldigt tydliga när de säger att människans lycka eller olycka beror på ett mer eller mindre korrekt iakttagandet av Guds lagar.  

Att ha kännedom om och grunda sitt liv på Guds lag har alltså en direkt och ständig påverkan i vårt liv. Är inte lyckan något som vi alla strävar efter även om vi söker den på så många skilda ställen? Den inre underliggande drivkraften som får oss att välja den ena framför den andra vägen är inte en jakt på lyckan?  

Spiritismen lär oss att lyckan är inget som finns utanför oss själva utan den är ett inre tillstånd som uppnås allteftersom våra tankar, känslor och gärningar harmoniseras med Guds lag.   

Guds lag är oföränderlig som Gud själv. Dessa lagar är både absoluta och universella, vilket innebär att de inte förändras med tiden och att de gäller i hela universum. De är dock lämpade efter naturen hos varje värld och anpassade efter dess varelser utvecklingsgrad, vilket givetvis också påverkar hur mycket de kan begripa dem. 

621. Var är Guds lag skriven?  

“I samvetet.”  


Spiritismen lär oss att Guds lagar finns skrivna i vårt samvete, inom var och en av oss alltså. De finns också skrivna i naturens bok och därmed alltid kunnat läsas av de människor som försökt lära känna dem. Men då vår gudomliga Fader är oändligt barmhärtig och kärleksfull uppenbarar och utvecklar Han dessa lagar också genom högre utvecklade Andar som inkarnerar på jorden med en mission samt genom Spiritismen.  

622. Har Gud gett vissa människor missionen att uppenbara hans lag?  

“Ja, förvisso, i alla tider har människor fått denna mission. Det är högre utvecklade Andar som är inkarnerade med syfte att hjälpa mänskligheten framåt.”  

624. Vilken är den sanna profetens karaktär?  

“Den sanna profeten är en god människa inspirerad av Gud. Man känner igen honom på hans ord och på hans handlingar. Gud kan inte betjäna sig av lögnarens mun för att undervisa sanningen.” 

625. Vilket är det mest perfekta exemplet som Gud har gett människan för att tjäna henne till ledare och förebild?  

“Se på Jesus.”  

Jesus är för människan det ideal av moralisk fullkomlighet som mänskligheten kan eftersträva på jorden. Gud har i honom gett oss den mest perfekta förebilden, och den lära som han undervisat är det renaste uttrycket för Guds lag… 

(Kardecs kommentar)


Observera att Kardec frågade på fråga 625: ”det perfekta exemplet för att tjäna människan till ledare och förebild”. Jesus höjer sig därmed långt över de högre utvecklade Andarna som genom sina missioner uppenbarat och utvecklade delar av Guds lagar. Även om alla dessa Andar på olika sätt bidragit till mänsklighetens framskridande och några av dem i vissa avseenden även ”förberett vägen” för honom har ingen av dem varit lik Jesus. Kristus livsverk är unikt på väldigt många olika sätt. Vi kommer dock att begränsa oss till endast två av dessa unika inslag. Hans lära är det renaste uttrycket av Guds lag och hans liv var det mest perfekta exemplet av ett liv levt i enlighet med dessa lagar då han är den mest utvecklade Anden som någonsin inkarnerat på jorden. Därmed är Jesus idealet av fullkomligheten som vi måste sträva efter att uppnå vilket gör honom till vår största förebild.

       

627. När nu Jesus lärde ut Guds sanna lagar, vad är det då för nytta med Andarnas undervisning? Har de något nytt att lära oss?  

“Jesus tal var ofta allegoriskt och under formen av liknelser, eftersom han talade för den tid och den plats där han befann sig. I dag är det nödvändigt att grundligt förklara och utveckla dessa lagar, ty det är så få människor som förstår dem och ännu färre som praktiserar dem. Vår mission är att göra intryck på ögon och öron för att förvirra de högmodiga och avslöja hycklarna, de som praktiserar yttersidan av dygden och religionen för att dölja sina laster. Andarnas undervisning bör vara klar och otvetydig, för att ingen ska kunna skylla på ovetskap och för att det ska bli möjligt för var och en att bedöma och värdesätta den med sitt eget förnuft. Vi har fått i uppdrag att förbereda det goda riket som bebådats av Jesus. Därför är det inte tillåtligt att vem som helst får tolka Guds lag enligt sina lidelsers gottfinnande och förfalska innebörden av en lag som är helt och hållet kärlek och barmhärtighet.”  

Kardec skriver om det på avslutningen av Andarnas bok (stycke 8):

”Nej! Spiritismen innehåller inte en moral som är olika den som Jesus undervisade…Andarna kommer inte bara för att bekräfta den, utan de visar oss den praktiska nyttan av den. De gör förståeliga och uppenbara de sanningar som endast blivit undervisade i allegorisk form. Vid sidan av moralen definierar de psykologins mest abstrakta problem.”  

Denna fördjupad och utvecklad moral finns i synnerhet i boken Evangeliet enligt Spiritismen.

629. Hur kan man definiera moralen?  

“Moralen är regel för att uppföra sig väl, det vill säga att kunna skilja på gott och ont. Den är grundad på iakttagande av Guds lag. Människan uppför sig väl, när hon gör allt med tanke på vad som är gott för alla, ty då lyder hon Guds lag.”  

630. Hur kan man skilja på gott och ont?  

“Det goda är allt som är i överenstämmelse med Guds lag och det onda är allt som avlägsnar sig därifrån. Sålunda, att göra gott är att leva i överensstämmelse med Guds lag och att göra ont är att bryta mot denna.”  

632. Människan, som ju har lätt för att fela, kan hon inte misstaga sig i värdesättningen av gott och ont och tro att hon handlar väl, när hon verkligen handlar illa?  

“Jesus sade: “Tänk på vad ni skulle vilja att man gjorde eller inte gjorde eder.” Allt sammanfattas i detta. Ni kommer inte att misstaga er.”  

642. Är det tillräckligt att inte göra något ont för att vara behaglig inför Gud och försäkra sig om en god framtida ställning?  

“Nej, man måste göra det goda som står i ens förmåga, ty var och en får ta ansvar för allt det onda som har gjorts till följd av det goda som inte har gjorts.”  


Att skilja mellan gott och ont är någonting som alla Andar måste lära sig att göra.  Under denna långa process, växelvis i den fysiska och den andliga världen, förvärvs nya kunskaper och erfarenheter vilket leder till att vi blir bättre lämpade för att “läsa och förstå” Guds lagar som finns skrivna i vårt samvete. Liksom ett barn som växer upp och blir i stånd att förstå en bok som den alltid haft tillgång till. I takten med att vi fortsätter vår andliga uppväxt ökas också medvetenheten om vårt uppförande då detta är direkt kopplat till vårt samvete. Vårt samvete blir därmed en allt bättre guide, en gudomlig moralisk kompass, som orienterar oss i livets olika skeende och som konsekvens lägger grunden till en äkta och fläckfri inre lycka och frid då vi iakttar Guds lag. Det ökade personliga ansvaret att alltid handla i överenstämmelse med Guds lag blir då en naturlig följd därefter. Ju mer medvetna vi blir av vad som är rätt och fel desto större är graden av vårt ansvar då vi väljer den dåliga vägen.    

Spiritismen lär oss att det INTE är tillräckligt att endast INTE göra det onda för att iaktta Guds lag och därmed utvecklas. Det räcker alltså inte med att vara neutral eller passiv. Den lär oss istället att det goda, från det minsta till det största, som vi har möjlighet att göra är vår plikt att göra samt att vi åläggs ansvaret för det onda som uppstod som en konsekvens av det goda som vi lät bli att göra. 

 

647. Är hela Guds lag innesluten i grundsatsen om kärleken till nästan, som Jesus undervisade?  

“Förvisso, denna grundsats innesluter alla plikter människor emellan, med det är nödvändigt att undervisa dem i tillämpning därav, ty annars försummar de den som de gör idag. Vidare, den naturliga lagen omfattar alla livets förhållanden och denna grundsats är endast en del därav. Människorna måste ha noga bestämda regler, ty allmänna och svävande föreskrifter lämnar alltför många portar öppna för olika tolkningar.”  

648. Vad tänker ni om uppdelning av den naturliga lagen i tio avdelningar omfattande lagarna för tillbedjan, arbete, fortplantning, bevarande, förstöring, samhälle, framåtskridande, jämlikhet, frihet och slutligen, lagarna för rättvisa, kärlek och barmhärtighet?  

“Denna uppdelning av Guds lag i tio avdelningar härrör från Moses och kan sägas omfatta alla livets förhållanden, vilket är väsentligt. Du kan alltså följa den, utan att den därför blir det enda rättesnöret, inte mer än alla andra klassifikationssystem som beror på från vilken synpunkt man betraktar något. Den sista lagen är den viktigaste. Det är genom den som människan mest kan avancera i det andliga livet, ty den är en sammanfattning av alla andra.”  


Med avsikt att göra denna introduktion till Spiritismen kort och sammanfattad kommer endast två av dessa naturlagar presenteras, nämligen “Utvecklingens lag” och “Rättvisans, Kärlekens och Barmhärtighetens lag”. Vi uppmanar er som verkligen vill lära er Spiritismen att studera samtliga kapitel på egen hand liksom allt annat i Andarnas läran då vi endast presenterar här en mycket kort sammanfattning av Spiritismen.  

Föregående inlägg 9. Andarnas sysselsättningar och uppdrag
Nästa inlägg 11. Utvecklingens lag