Allt om Spiritism
Meny
Önskar du hellre titta på videon? Klicka här

När existensen av Andar, som bebor växelvis i en andlig värld och en fysisk värld, bekräftas och bevisas av Spiritismen kommer man naturligtvis till att undra över hur dessa världar förhåller sig till varandra. Utövar Andarna något inflyttande på människornas liv? Finns de nära oss? Kan de se allt vi gör? Kan de läsa våra tankar? Har Andarna något, av Försynen givet, ändamål eller plikt att utföra bland de inkarnerade? Alla dessa frågor och många fler hanteras i kapitel nio, del två, av Andarnas Bok. I detta avsnitt kommer vi att återigen endast sammanfatta vissa av dessa punkter:

456. Ser Andarna allt vad vi gör?  

“De kan se allt, för de är alltid omkring er. Men var och en ser bara det som fäster sin uppmärksamhet vid, för de bryr sig inte om det som är dem likgiltigt.”  

457. Kan Andarna känna våra hemligaste tankar?  

“Ofta känner de till och med det som ni skulle vilja dölja för er själva. Ni kan varken dölja era handlingar eller era tankar för dem.”  

458. Vad tänker de om oss, dessa Andar som befinner sig omkring oss och observerar oss?  

“Det beror på. De lättsinniga Andarna skrattar åt de små trakasserier som de kan tillfoga er och gör narr av er otålighet. De seriösa Andarna känner medlidande med era plågor och försöker hjälpa er.”  

459. Utövar Andarna inflyttande på våra tankar och handlingar?   

“I detta avseende är deras inflyttande större än vad ni anar, ty mycket ofta är det de som styr er.”  


I den takten som man studerar Spiritismen blir det allt tydligare dels hur fullt av liv och aktiviteter den Andliga världen är, dels vilken betydelsefull roll Andarna har i den fysiska världen. Deras inflyttande och verksamhet står dock alltid i direkt förhållande till deras moraliska och intellektuella utveckling och är, liksom allt annat i universum, underkastad Guds lagar, vilket vi måste förstå att det inte betyder samma sak som Guds vilja (mer om det längre ner). Vad vi gör och vad vi vill härstammar, med några undantag, alltid från våra tankar. I relationen människor emellan pågår en konstant och ömsesidig utbyte av tankar även om vi förmedlar dessa på många olika sätt. På samma sätt förhåller det sig mellan Andar och människor då dessa i grunden är en inkarnerad Ande. Den enda skillnaden är att vi som inkarnerade Andar på jorden inte kan förnimma denna ständiga relation som pågår p.g.a. den grova materiella inflyttandet av vår fysiska kropp. Observera att ordet inflyttande (som för övrigt kan både vara bra eller dåligt) som används i svaret på frågan 459 är något som vi människor också ständigt utövar på varandra (medvetet eller omedvetet). Genom att göra oss medvetna om det påtagliga inflyttandet som Andarna utövar i vår fysiska existens bidrar Spiritismen därmed med något som har en enorm betydelse på så många olika planer. Den lär oss bl.a. under vilka lagar eller mekanismer detta inflyttande fungerar, hur vi redan idag kan förhålla oss till det på ett positivt sätt, och inte minst vilken betydelse våra egna tankar, handlingar och känslor spelar i det.   

       

461. Hur kan vi skilja de tankar som är våra egna från dem som är ingivna?  

“När en tanke är ingiven är det som en röst som talar till er. De egna tankarna är i allmänheten de som kommer först. För övrigt är denna skillnad inte av särskilt intresse för er och ofta är det bra att inte känna till den ty så handlar människan mera fritt. Om hon bestämmer sig för det goda, så gör hon det mera helhjärtat, och om hon tar den dåliga vägen, så har hon större ansvar.”  

464. Hur kan man särskilja, om en ingiven tanke kommer från god eller ondskefull Ande?  

“Studera saken. De goda Andarna råder bara till det goda. Det är er sak att avgöra.”  

465. I vilket syfte driver de ofullkomliga Andarna till det onda?  

“För att ni ska lida som de gör.”  

466. Varför tillåter Gud, att Andarna hetsar oss till det onda?  

“De ofullkomliga Andarna är instrument bestämda att pröva människornas tro och uthållighet i det goda. Du, så som Ande, bör göra framsteg i det oändligas vetenskap och därför måste du passera genom det ondas prövningar för att nå det goda. Vår mission är att ställa dig på den goda vägen, och när de dåliga inflytandena verkar på dig, så är det du som tillkallar dem genom ditt begär till det onda, ty de lägre utvecklade Andarna kommer till din hjälp i det onda, när du har viljan att begå det. De kan bara hjälpa dig i det onda, när du vill det onda. Om du känner mordlust, nåväl, du kommer att ha en svärm av Andar som underhåller denna tanke i dig. Men du har också andra Andar som försöker att utöva ett gott inflytande på dig, vilket återställer balansen och låter dig bestämma.”  

Sålunda lämnar Gud till vårt samvete valet av den väg som vi ska följa och friheten att ge efter för den ena eller andra av de inflytanden som utövas på oss.

(Kardecs kommentar)


Även om vår förståelseförmågan är mycket begränsad och vi inte kan uppfatta mer än en bråkdel av den yttersta intelligensen och den suveräna rättvisan och godheten som vi kallar Gud, kan vi i Guds verk beskåda glimtar av hans egenskaper, så länge vi lär oss att betrakta saker och ting från ett andligt och evigt perspektiv. Gud förser oss alltid med allt som vi behöver för att uppnå vår högsta potential. I vårt samvete har han skrivit sina lagar och så länge vi låter oss guidas av det är vi alltid på rätt väg. Han vägleder och stöttar oss i vår andliga vandring mot fullkomligheten. En oändligt kärleksfull och barmhärtig Fader vill och gör självklart allt för att sina barn ska uppnå den högsta graden av lyckan. Om vi som är så ofullkomliga vill och försöker göra detsamma för våra egna barn kan vi ens föreställa oss vad en allsmäktig, allvetande och allestädes närvarande Fader verkligen gör för oss?  

Vi som är Guds intelligenta varelser, oavsett var vi befinner oss, har alltid rätt till vår fria vilja. Reinkarnationen på jorden då den för tillfället är en planet av prövning och soning är avsedda därav. För att utvecklas måste vi förvärva kunskaper och erfarenheter så att vi så småningom lär oss att skilja mellan gott och ont, med en korrekt användning av vår fria vilja och ett liv levt i perfekt harmoni med Guds lagar som konsekvens. 

     

467. Kan man befria sig från inflytandet av de Andar som strävar efter det onda?  

“Ja, ty de hänger sig bara fast vid de människor som påkallar dem genom sina begär eller drar dem till sig genom sina tankar.”  

468. Avstår Andarna från sina försök, om vi stöter tillbaka deras inflytande med viljekraft?  

“Vad vill du att de ska göra? När det inte är möjligt för dem att göra någonting, viker de undan, men de håller utkik efter gynnsamt ögonblick, liksom katten passar på råttan.”  

469. Genom vilket medel kan man neutralisera de illvilliga Andarna?  

“Genom att göra det goda och sätta hela er tillförsikt till Gud stöter ni tillbaka de lägre utvecklade Andarnas inflyttande och förstör den makt som de vill ta över er. Akta er för att lyssna på ingivelser från de Andar som uppväcker fula tankar hos er och som anstiftar tvedräkt bland er och som upphetsar er till alla låga passioner. Misstro er framför allt dem som frestar till högmod, ty de anfaller er på er svaga sida. Det är därför Jesus låter er säga i Herrens bön: “Herre, låt oss inte falla i frestelse, utan fräls oss ifrån de onda.”  

470. Har de Andar som försöker fresta oss till det onda och därmed sätter vår uthållighet i det goda på prov, fått uppgiften att göra detta och om det är en uppgift som de utför, har de ansvaret för denna?  

“Ingen Ande får uppgiften att göra det onda. När han gör det, är det av egen vilja och följaktligen lider han konsekvenserna därav. Gud kan låta honom göra det för att pröva er, men han befaller honom inte att göra det, och det tillkommer er att stöta honom tillbaka.”  

486. Intresserar sig Andarna för våra olyckor och vår framgång? Sörjer de som älskar oss över de svårigheter som vi råkar ut för under livet?  

“De goda Andarna gör allt gott som är dem möjligt och är lyckliga över alla era glädjeämnen. De sörjer över era svårigheter när ni inte uthärdar dem med resignation, eftersom dessa svårigheter då är utan resultat för er. Ty ni är som den sjuke som avvisar den bittra drycken som ska bota honom.”  

487. Vilka av våra sjukor gör Andarna mest sorgsna för vår skull? De fysiska eller de moraliska?  

“Er egoism och ert hjärtas hårdhet för därifrån kommer allt ont. De ler åt dessa inbillade olyckor som föds av högmod och ambition, och de gläds åt dem som kan förkorta er prövotid.”   

Andarna, som vet att det kroppsliga livet bara är övergående och att de mödor som åtföljer det är medel till att uppnå ett bättre tillstånd, sörjer mer över de moraliska brister som avlägsnar er därifrån än över de fysiska som bara är tillfälliga. Andarna bekymrar sig föga om de olyckor som bara berör våra världsliga idéer liksom vi om barndomens enkla problem. Andarna, som i livets svårigheter ser ett medel till framåtskridande för oss, betraktar dem som tillfälligt påkommande kriser, som ska rädda den sjuke. De deltar i våra lidande liksom vi i vännens, men eftersom de ser saker och ting från en mer korrekt synpunkt, värderar de dem på ett annat sätt än vi, och medan de goda stimulerar oss att intressera oss för vår framtid, hetsar oss de andra till förtvivlan för att skämma ut oss.  

(Kardecs kommentar)

488. Känner våra släktingar och vänner som har gått före oss till det andra livet mera hängivenhet för oss än de för oss främmande Andarna?  

“Utan tvivel, och ofta beskyddar de er som Andar, enligt förmåga.”  


Kapitlet fortsätter med att fördjupa sig i ett antal mycket intressanta sidor som handlar om skyddsänglar, skyddsandar, familjära och sympatiska Andar. En fantastik och inspirerande läsning. När vi begriper att Gud tilldelar var och en oss en skyddsande som vägleder, inspirerar, stöttar och tröstar oss genom livets olika skeende, känner vi verkligen oss som Guds älskade barn. Vi börjar förstå att tillgivenheten och de äkta känslomässiga banden som skapas mellan Andarna genom och mellan otaliga existenser aldrig försvinner eller försvagas oavsett i vilken värld de befinner sig i. Att det finns en oavbruten kedja av solidaritet och kärlek som sträcker sig från de högre Andarna som uppnått de allra högsta nivåerna av utveckling till de lägre utvecklade Andarna som befinner sig på olika steg på utvecklingsstegen (läs mer på avsnitt 9). Utöver den oändliga kärleken och barmhärtigheten som man börjar beskåda i Guds verk och lagar ser vi också hur oändlig rättvis Gud är. Kan Gud för övrigt vara oändligt barmhärtig och kärleksfull utan att vara oändligt rättvis?     

En kort sammanfattning av de ovannämnda ämnena kan man läsa på en kommentar som Allan Kardec gjorde på fråga 514:  

“Av ovanstående förklaringar och observationer gjorda över de Andar som fäster sig vid människan, kan man sluta sig till följande:   

Skyddsanden, skyddsängel eller den gode Anden är den som har till mission att följa människan i livet och att hjälpa henne att utvecklas. Han är alltid av en högre utvecklad natur i förhållande till den beskyddande.   

De familjära Andarna fäster sig vid vissa personer genom mer eller mindre hållbara band för att vara dem till nytta inom gränsen för sin makt som ofta är ganska begränsad. De är goda men ibland föga avancerade och även ytliga. De sysselsätter sig gärna med detaljer ur det intima livet och handlar endast på order av eller med tillåtelse av skyddsandarna.                                            

De sympatiserade Andarna är de som dras till oss av speciella vänskapsförhållande och en viss likhet i smak och känslor, såväl i gott som ont. Varaktigheten av dessa förbindelser är nästan alltid underordnad omständigheterna.   

De onda genien är en ofullkomlig eller pervers Ande som fäster sig vid människan för att avvända henne från det goda, men han handlar alltid av egen drift och inte i kraft av en mission. Hans ihärdighet står i förhållande till den större eller mindre tillgänglighet som han möter. Människan är alltid fri att lyssna till hans röst eller tillbakavisa den.”  

Av vad vi har sett hitintills blir det uppenbart att vi, under vår fysiska existens, är under konstant och ömsesidig påverkan med Andarna i den andliga världen. Många fenomen som  fram tills Spiritismens uppkomst varit svåra att greppa börjar te sig som naturliga och logiska. En oundviklig och radikal förändring sker på vårt sätt att betrakta saker och ting inom och utom oss själva, både i livets mest subtila samt i dess större företeelserna.  När den andliga världen med sina invånare och dess relation med oss inkarnerade själar blir ett obestridligt faktum befäster sig en djupare förståelse av de lagar som reglerar denna interaktion. Vi börjar känna hur en helt ny värld uppenbarar sig framför våra ögon, liksom när solens förstå strålar skingrar morgonens täta dimma och avslöjar den vackra horisonten.   

Föregående inlägg 7. Den fysiska existensen
Nästa inlägg 9. Andarnas sysselsättningar och uppdrag