Andarnas ursprung och natur, den andliga världen, reinkarnation och dess syfte är några av Spiritismens viktigaste grundpelarna. I den andra delen av Andarnas Bok går Allan Kardec och de högre Andarna grundligt igenom dessa ämnen och lägger dessa hörnstenar. Denna del av boken består av elva kapitel. I dessa kapitel finner vi svar på otaliga djupgående frågor som har en ojämförlig betydelse för oss, både som individer och som kollektiv. Konsekvenserna som härstammar från förståelsen och insikterna av dessa kapitel är minst sagt revolutionerande då vår världsåskådning radikalt förändras i sina djupaste grunder.
Andarnas ursprung och natur berörs i nedanstående frågorna (Kapitel 1 och 2 från andra del av Andarnas Bok):
76. Vilken definition kan man ge Andarna?
“Man kan säga att Andarna är skapelsens intelligenta varelser. De befolkar universum utanför den materiella världen.”
77. Är Andarna personliga varelser i förhållande till Gudomligheten eller är de bara utflöden eller delar av Gudomligheten och av denna anledning kallade Guds söner eller Guds barn?
“Herre Gud, de är hans verk, precis som när en människa tillverkar en maskin. Denna maskin är människas verk och inte hon själv. Du vet, att när en människa skapar en sak, som är vacker och nyttig, kallar hon den sitt barn, sin skapelse. Se där, det är detsamma med Gud: vi är hans barn, eftersom vi är hans verk.”
78. Har Andarna en begynnelse, eller är de kanske som Gud av all evighet?
“Om Andarna inte hade haft en begynnelse skulle de vara lika Gud, men i stället är det hans skapelse, underkastade hans vilja. Gud är av all evighet, detta är ovedersägligt, men när och hur han har skapat oss, om detta vet vi ingenting. Du kan säga att vi är utan ursprung, om du därmed förstår att Gud, som är av evighet, bör ha skapat utan avbrott. Men när och hur var och en av oss har blivit skapad, det säger jag dig ännu en gång, att det kan ingen veta. Det är där som mysteriet ligger.”
82. Är det riktigt att säga, att Andarna är icke-materiella?
“Hur kan man definiera en sak, när man saknar uttryck för jämförelse och det språk som man har till sitt förfogande är otillräckligt? Kan en som är blindfödd definiera ljuset? Icke-materiell är inte ordet. Okroppslig skulle vara riktigare, för att du måste ha förståelse för att Anden, eftersom den är en skapelse, måste vara något verkligt. Den är en i högsta grad renad materia, men utan motsvarighet hos er, och så eterisk att den inte gör intryck på era sinnen.”
Vi säger att Andarna är icke-materiella, eftersom deras väsen skiljer sig ifrån allt som vi känner under namnet materia. Ett folk av blinda skulle inte ha ord för att uttrycka ljuset och dess effekter. Den blindfödde tror att han får alla intryck genom hörseln, lukten, smaken och känseln. Han uppfattar inte de idéer som han skulle kunna få genom de sinne som fattas honom. På samma sätt är vi fullständigt blinda för de övermänskliga varelsernas väsen. Vi kan bara definiera dem genom mycket ofullkomliga jämförelser eller genom en kraftansträngning av vår föreställningsförmåga.
(Kardecs kommentar)
83. Har andarna ett slut? Man förstår att den princip varifrån de härrör är evig. Med det vi frågar, det är om deras individualitet har ett slut och om inte, efter en given tid, mer eller mindre lång, det elementet av vilket de är bildade, utsprids och återvänder till alltets massa, så som det sker med de materiella kropparna. Det är svårt att förstå, att en sak som har börjat inte kan sluta.
“Det finns många saker som ni inte förstår, eftersom er intelligens är begränsad, men detta är inget skäl till att förkasta dem. Barnet förstår inte allt som dess far förstår och inte heller den obildade allt som den lärde förstår. Vi säger att Andarnas existens aldrig tar slut. Det är allt vad vi för tillfället kan säga dig.”
Av svaren ovan blir det tydligt att Andarna är intelligenta varelser i Guds skapelse. En fullständig förståelse av deras ursprung och essens kräver en förståelseförmåga som överstiger våran. De har samma ursprung och är helt unika i sin individualitet. Deras existens tar aldrig slut, är alltså odödliga.
Vidare i kapitlet får man veta att den andliga världen är en osynlig för oss värld som existerar före den kroppsliga världen och överlever allt. Att både världarna är i ständig korrelation med varandra.
Detta blir extra tydligt i frågan nedan:
87. Bebor Andarna ett bestämt och begränsat område i rymden?
“Andarna är överallt. De oändliga rymderna är befolkade av dem i all oändlighet. De finns ständigt vid er sida och observerar er och inverkar på er utan att ni vet det. Andarna är en av naturens krafter och de instrument, av vilka Gud betjänar sig för utförandet av sina omsorgsfulla avsikter. Men alla kan inte vandra överallt. Det finns regioner som är förbjudna för de lågt utvecklad.”
Senare i kapitlet får man lära sig om Andes form:
93. Är Anden i själva verket naket, eller är den, som en del påstår, omgiven av någon sorts substans?
“Anden är inhöljd i en substans som för dig verkar vara luftig, men som för oss ännu är ganska grov. Likväl är den tillräckligt luftig för att kunna lyfta sig i atmosfären och transportera sig vart som helst.”
Liksom fröet i en frukt är omgivet av ett hylle eller fröhölje, så är Anden i egentlig mening omgiven av ett hölje, vilket man som jämförelse kan kalla perispirit.
(Kardecs kommentar)
95. Har Andens halv-materiella hölje bestämda former och kan det bli förnimbart?
“Ja, den form som Anden vill, och det är så som den visar sig för er ibland, än i drömmar, än i vaket tillstånd, och den kan anta en synbar och till och med gripbar form.”
När frågor rörande Andar, dess värld och form samt ursprung börjar klarna kommer man naturligtvis fram till nya frågor rörande Andarnas olika klasser, deras syfte i Guds skapelse, hur de lever sina liv med mera. Dessa frågor kommer att besvaras och utvecklas igenom hela andra delen av Andarnas Bok.
Andarna kan delas upp i olika klasser baserade på deras utvecklingsnivåer. Denna uppdelning kan göras för att underlätta vår förståelse av de olika stadier som Anden genomgår under sin utveckling. Man skulle kunna dela upp dessa klasser på olika sätt och olika antal i enlighet med den synpunkt från vilken man betraktar det hela, på samma sätt som klassificeringarna i olika vetenskaper kan skilja sig från varandra utan att för den delen finnas någon motsättning mellan dem. Dessa klasser utgör alltså inget statisk system utan de representerar något dynamiskt, olika steg som Andarna passerar i sin resa mot fullkomligheten, vilket är alla Andars slutliga ändamål. I Andarnas Bok finner man en sådan uppdelning på kapitel 1 del 2 (stycken 100 till 113). Vi går dock vidare och läser i samma kapitel:
114. Är Andarna goda eller dåliga av naturen, eller är det samma Andar som förbättrar sig?
“Det är samma Andar som förbättrar sig. Genom att förbättra sig passerar de från en lägre ordning till en högre.”
115. Bland Andarna, har en del blivit skapade goda och andra dåliga?
“Gud har skapat alla Andar enkla och ovetande, det vill säga, utan kunskap. Han har gett var och en av dem en uppgift med ändamål att upplysa dem och så småningom låta dem uppnå fullkomligheten genom kunskap om sanningen och för att närma dem till sig. Den eviga, obefläckade lyckan är för dem som nått denna fullkomning. Andarna förvärvar dessa kunskaper genom att utstå de prövningar som Gud ålägger dem. En del accepterar dessa prövningar med undergivenhet och uppnår tidigare målet för sin utveckling. Andra utstår dem endast under missnöje och förblir sålunda, genom sitt eget fel, fjärran från fulländningen och den utlovade lyckan.”
116. Finns det Andar som stannar för evigt i de lägre graderna?
“Nej, alla kommer att bli fullkomliga. De ändrar sig, men det tar tid. Som vi tidigare sagt, en rättvis och barmhärtig fader kan inte för evigt utestänga sina barn. Inte kan du väl tro att Gud, så grandios, så god, så rättvis, skulle vara sämre än ni själva!”
119. Skulle inte Gud kunna befria Andarna från de prövningarna som de måste utstå för att komma fram till den främsta ordningen?
“Om de hade skapats perfekta, skulle de ha saknat meriter för att njuta fördelarna av denna fulländning. Vad blir det för merit utan kamp? För övrigt är olikheten som existerar emellan dem nödvändig för deras personlighet, och dessutom, är den uppgift som de fyller i dessa olika grader ett led i Försynens planer för universums harmoni.”
En djupare förståelse börjar ta form när man läser svaren ovan. En väsentlig insikt kan inte undgå en, nämligen att vi i vår riktiga essens som Andar, är alla ansvariga för vår egen utveckling. Vi är alla skapade och välsignade med alla anlag och förutsättningar för att uppnå fullkomligheten och den obefläckade lyckan. Det står alltså i vår makt att påskynda eller förlänga denna oundvikliga process. Gud förser oss ständigt med nya uppgifter i form av prövningar och missioner som vi behöver genomgå för att uppnå den högsta potentialen i alla våra andliga egenskaper. Man kan säga att vi alltid finner både utom och inom var och en av oss alla förutsättningarna till att successivt förvandla oss själva i ett fulländat väsen. Liksom en mästerlig skulptur som är “gömd” inuti en obearbetade stenblock och inte uppenbarar sig förrän alla överflödiga lager av sten är borttagna. Detta kan endast ske genom att underkasta sig de fysiska livets olika prövningar och erfarenheter. Dessa kroppsliga erfarenhet kallas inkarnationer.
132. Vad är ändamålet med Andarnas inkarnation?
“Gud gör gällande med ändamålet att de ska uppnå fullkomningen. För en del är det en soning, för andra en mission. Men för att uppnå denna fullkomning, måste de underkasta sig den kroppsliga existensens alla växlingar: däri består soningen. Inkarnationen har också ett annat ändamål, nämligen att sätta Anden i stånd till att bära sin del av skapelseverket. Det är för att utföra detta som han i varje värld ikläder sig en utrustning i harmoni med den väsentliga materien i denna värld för att kunna utföra Guds order på ett sådant sätt, att han genom att bidra till det allmänna bästa, själv gör framsteg.”
De kroppsliga varelsernas verksamhet är nödvändig för universums gång, men Gud i sin vishet har velat, att de i själva denna verksamhet skulle finna ett medel att utvecklas och närma sig honom. Sålunda, genom försynens underbara lag, hänger allt samman och allt i naturen är solidariskt.
(Kardecs kommentar)
Än så länge, inte i någon av dessa frågor eller svar, har ordet “själ” kunnat läsas, utan endast ordet “Ande” har använts. Det är därför utan förvåning som Allan Kardec med hjälp av de högre Andarna reder ut det:
134. Vad är själen?
“En inkarnerad Ande.”
134a. Vad var själen, innan den förenades med kroppen?
“Ande.”
134b. Då är alltså själarna och Andarna en och samma sak?
“Ja, själarna är inte något annat än just Andarna. Innan den förenar sig med kroppen, är själen en av de intelligenta varelser som befolkar den osynliga världen och som tidvis ikläder sig ett kroppsligt hölje för att fullkomna sig och förvärva kunskaper.“
135. Finns det något mer i människan än själ och kropp?
“Det finns det band, som förenar själen och kroppen.”
135a. Hur är detta band beskaffat?
“Det är halv-materiellt, det vill säga, det tjänar som förmedlare mellan Anden och kroppen. Det är nödvändigt, för att de ska kunna kommunicera med varandra. Det är genom detta band som Anden verkar på materien och tvärtom.”
Människan består alltså av tre väsentliga delar:
1. Kroppen eller den materiella varelsen liknande djurens kroppar och besjälad av samma vitala princip.
2. Själen, den inkarnerade Anden, som har kroppen till boning.
3. Den förmedlande principen eller perispirit, en halv-materiel substans, som tjänar som första höljet för Anden och förenar själen och kroppen. Såsom frukten som har frö, hylle och skal.
(Kardecs kommentar)
Vi kommer att utveckla vidare i separata avsnitt vissa delar av denna text så som reinkarnation, Andarnas utveckling och natur, mm.. En aspekt som vi skulle vilja betona innan vi avslutar denna enkla sammanfattning är perispiriten, som vi fick bland annat läsa på Kardecs kommentar till fråga 135a. Uppenbarelsen av det halv-materiella bandet kallad perspirit mellan den fysiska kroppen och själen är av obeskrivlig betydelse och ett bland de viktigaste bidragen av den vetenskapliga Spiritismen. Med hjälp av denna kunskap kan man förklara och förstå antingen hela eller delar av en mängd fenomen, både av andlig och fysisk karaktär, och det på ett rationellt och logiskt sätt. I boken Mediernas Bok som är en av Spiritismens böcker med vetenskaplig karaktär tillsammans med Genesis (inte översatt till svenska ännu) kan man lära sig väldigt mycket mer av perspiriten och dess enorma betydelse. Kardec sammanfattar det bland annat i Medierna Bok kapitel 6 (stycke 119) med namnet Visuella manifestationer:
“Perispiriten är, som man ser, principen i alla uppenbarelserna. Kunskapen om den har gett oss nyckeln till en mängd fenomen. Genom den har man gjort ett enormt steg framåt i den spiritistiska vetenskapen och öppnat en ny väg genom att avlägsna varje slag av övernaturlig karaktär ifrån den. Vi har med Andarnas hjälp – kom ihåg, att det är de som visat oss vägen – funnit förklaringen till deras inverkan på materien, på livlösa kroppars rörelser, på bullren och synerna. Vi har dessutom funnit grunden till flera andra fenomen…”
Mer om perspiriten kommer att tas upp i andra avsnitt då förståelsen av densamma är av enorm betydelse.